Rozmaite firmy i przedsiębiorstwa mogą przyjmować różnorodne kryteria jeśli chodzi o dokonywanie ocen swoich pracowników. Kryteria te często będą się opierać bardziej na sympatiach i relacjach, niż na rzeczywistym zweryfikowaniu czyiś umiejętności. Z kolei w innych przypadkach są wykorzystywane zaawansowane narzędzia, których zadaniem jest zmierzenie szczegółowo wszystko, co będzie się wiązać z pracą danej osoby.
Aktualnie rosnącym zainteresowaniem cieszą się różnego rodzaju narzędzia do dokonywania ocen pracowniczych kompetencji. Wykorzystuje się je na przykład przy zatrudnianiu ludzi do pracy, żeby sprawdzić ich przydatność dla firmy, lecz poza tym przy okresowych ocenach już pracujących. Do ocen takich bierze się w pierwszej kolejności wiedzę oraz umiejętności, lecz w połączeniu z zaangażowaniem i zachowaniem.
Spośród dużej ilości używanych metod w szczególności się wyróżnia Assessment/Development Center, obecnie uznawana za najskuteczniejszą w tym względzie. Statystyki pokazują, że skuteczność jej sięga nawet 76%, daje to to poziom, do którego wszystkie inne techniki nawet nie będą się zbliżać. Oczywiście należy ją właściwie wykorzystać, gdyż tylko w takich przypadkach całość będzie efektywna.
Grupa specjalistów z różnych krajów opracowała w ostatnim czasie precyzyjne zalecenia, dotyczące przeprowadzania całego procesu. Zwracają przy tym uwagę na kilka istotnych obszarów, jakie należy mieć na uwadze podczas wykonywania pracowniczych ocen, a których pominięcie przyczynić się może do niepoprawnych wniosków.
W pierwszej kolejności bardzo ważną rolę odgrywa tu należycie wykonana analiza stanowiska pracy. Powinna być ona wykonana w taki sposób, żeby umożliwić określenie kompetencji i wskaźników efektywności. Jest to bardzo istotny punkt, gdyż zależały od niego będą kolejne zadania, które zostaną wręczone pracownikowi.
Bardzo istotne będzie również zastosowanie wielu rozmaitych technik, dzięki którym da się dość wszechstronnie oceniać oraz badać kompetencje. Zrobiona analiza powinna zawierać przynajmniej jeden rodzaj symulacji wiążący się ze wskaźnikami efektywności jeśli będzie chodzić o dane stanowisko pracy. Pośród stosowanych najczęściej wymienia się odgrywanie roli, prezentacje, koszyk zadań oraz dyskusje grupowe.